PENGARUH PERSEPSI SERTIFIKASI HALAL, KUALITAS PRODUK, DAN HARGA TERHADAP PERSEPSI PENINGKATAN PENJUALAN

AHDA SEGATI

Abstract


This study aimed to find out about the effect of halal certificate, product quality, and price on sales increase in Aqiqah Catering Nurul Hayat Yogyakarta.This was a field research which used quantitative approach. The population was all the consumers and producers of Aqiqah Catering Nurul Hayat Yogyakarta. The sample was selected using sample random sampling with a total of 150 respondents. The method used in this study was quantitative with multiple linear regressions. The findings showed that the variables of halal certificate, product quality, and price have a significant effect on sales increase. This is evident from the Fcount of 8.151 > Ftable of 2.67 with a significance of 0.000 (> 0.05). Therefore, H0 was rejected and H1 was accepted, meaning that there is a simultaneous effect of the variables of halal certificate, product quality, and price have a significant effect on sales increase in Aqiqah Catering Nurul Hayat Yogyakarta. In addition, the variables of halal certificate, product quality, and price have a significant effect on sales increase of 12.6%, evident from the R2 of 0.126, while the remaining 87.4% is affected by other variables not discussed in this model.


Keywords


Halal Certificate, Price, Product Quality, Sales Increase

References


Afroniyati, L. (2014). Analisis Ekonomi Politik Sertifikasi Halal Oleh Majelis Ulama Indonesia. JKAP (Jurnal Kebijakan dan Administrasi Publik), 18(1): 37-52.

Alma, B. (2002). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Aminuddin, M. Z. (2016). Sertifikasi Produk Halal: Studi Perbandingan Indonesia dan Thailand. SHAHIH: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 1(1): 27-39.

Andriansyah, Y., Arifin, R., & Slamet, A. R. (2017). Pengaruh Label Halal, Citra Merek dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Teh Racek (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Islam Malang). JIRM, 6(2).

Ardani. (2008). Psikiatri Islam. Malang: UIN-Malang Press.

Bimo, W. (2004). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Offset.

Bungin, B. (2005). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Komunikasi, Ekonomi, dan Kebijakan Publik Serta Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.

Carthy, M., Jerome, E., Perreault, William, D. (2003). Dasar-dasar Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Endah, N. H. (2018). Perilaku Pembelian Kosmetik Berlabel Halal Oleh Konsumen Indonesia. JEP, 22(1): 25-39.

Garvin., Daniel., & Timpe, A. D. (2005). Seri Ilmu dan Seni Manajemen Bisnis Kinerja. Jakarta: Gramedia.

Hamidon, S. F. (2017). Pandangan Pengguna Muslim terhadap Pemakaian Logo Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim): Satu Sorotan Literatur. Journal of Shariah Law Research, 1(1).

Kotler, P. & Amstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kuncoro, M. (2003). Metode Riset untuk Bisnis dan Ekonomi. Jakarta: Erlangga.

Kusuma, R. W., & Suwitho, S. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Fasilitas dan Emosional terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmu & Riset Manajemen, 4(12).

Maghfiroh, M. (2015). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Niat Membeli Makanan Kemasan Berlabel Halal LPPOM-MUI. Jurnal Economia, 11(2): 169-176.

Manik, C. D. (2015). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Promosi terhadap Tingkat Penjualan (Studi Kasus Pada Perumahan Serpong Garden). Kreatif, 3(1): 40-51.

Mujiono, S. (2016). Perlindungan Konsumen: Regulasi Bisnis Label Halal. JEBI (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam), 1(1): 67-82.

Ramadhan, A. G., & Santosa, S. B. (2017). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Citra Merek terhadap Minat Beli Ulang pada Sepatu Nike Running di Semarang melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Intervening. Diponegoro Journal of Management, 6(1): 59-70.

Rambe, Y. M., & Afifuddin, S. (2012). Pengaruh Pencantuman Label Halal pada Kemasan Mie Instan terhadap Minat Pembelian Masyarakat Muslim (Studi Kasus pada Mahasiswa Universitas Al-Washliyah, Medan). Jurnal ekonomi dan Keuangan, 1(1).

Ramlan, R., & Nahrowi, N. (2014). Sertifikasi Halal sebagai Penerapan Etika Bisnis Islami dalam Upaya Perlindungan Bagi Konsumen Muslim. AHKAM, 17(1).

Rangkuti, F. (2009). Marketing Analysis Made Easy. Jakarta: Gramedia.

Saladin, H. Djalsim & Oesman Y.M. (2002). Perilaku Konsumen dan Pemasaran Stratejik. Bandung: Linda Karya.

Santoso, I. (2016). Peran Kualitas Produk dan Layanan, Harga dan Atmosfer Rumah Makan Cepat Saji terhadap Keputusan Pembelian dan Kepuasan Konsumen. The Asian Journal of Technology Management, 15(1): 94.

Sari, D. K., & Sudardjat, I. (2013). Analisis Pengaruh Labelisasi Halal terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Impor dalam Kemasan pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Sumatera Utara. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 1(4).

Shaleh. (2008). Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.

Swastha, B. (1998). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: Liberty.

Swastha, B. (2002). Asas Asas Marketing. Yogyakarta: Liberty

Swastha, B. (2010). Manajemen Penjualan: Pelaksanaan Penjualan. Yogyakarta: BPFE.

Tarigan, E. D. S. (2016). Pengaruh Gaya Hidup, Label Halal dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Medan Area Medan. JKBM, 3(1).

Widiastuti, K., & Sunarti, S. (2017). Pengaruh Persepsi Resiko, Kualitas, Harga, dan Nilai Konsumen Wanita Muslim terhadap Citra Merek Kosmetik Berlabel Halal (Survei pada Konsumen Kosmetik Wardah di Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 51(1): 130-137.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.